A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Пулинський ліцей Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області

Психологічні аспекти організації освітнього процесу в умовах воєнного/післявоєнного стану (частина 2)

Дата: 21.08.2022 15:50
Кількість переглядів: 57

 

Для дітей старшого шкільного віку

1.         Техніка «Чорний квадрат».

Матеріали: папір А4, олівці, фарби, пензлики.

Дитині пропонують намалювати на аркуші А4 чорний квадрат, який відображає усі негативні переживання і те, що не влаштовує її в житті. Потім дитині (за бажанням) потрібно домалювати все, що завгодно. Основне завдання: зробити так, щоб картина сподобалася.

2.         Вправа «Малювання на вільну тему».

Матеріали: папір, олівці, фарби, склянка з водою, пензлики.

Намалюйте те, що вам заманеться. Спробуйте отримати від цього процесу максимум задоволення.

Обговорення: Що саме ви намалювали? Розкажіть про свій малюнок. Як він називається? Які думки й почуття виникали під час малювання? Чи отримали ви задоволення від виконання завдання?

3.         «Фантом людини».

Матеріали: фарби, пензель, аркуш паперу із зображенням людини.

Перед початком гри потрібно дізнатися у дитини, як вона розуміє значення слів: радість, сум, біль, сором, образа. Можна, навести приклад відповідної ситуацію. Дитині пропонують розглянути зображення людини, після чого заплющити очі і згадати ситуацію, коли дитині було радісно, потім із заплющеними очима уявити, якого кольору радість, а якщо не знає, просто сказати, який колір вона бачить, коли думає про радісну подію. Також уявити, де радість сконцентрувалася: в голові, у руці, нозі, серці. Потім дитині пропонують розплющити очі, взяти пензлик, занурити у фарбу певного кольору і нанести у зазначене місце на зображенні людини. Запропонувати дитині зробити те саме й з іншими станами: сум, біль, сором, образа.

4. Техніка «Я – супергерой».

Матеріали: папір А4, олівці, фарби, пензлики.

Дитині пропонують на аркуші намалювати супергероя, на якого вона хотіла би бути схожою. Це може бути відомий герой з фільмів, книг, мультфільмів або ж придуманий дитиною. Треба обов’язково вказати, якою суперсилою він володіє, і дати йому ім’я.

5.   Вправа «Дерево сили».

Автор: Каролін Мехломакулу

Матеріали: аркуш паперу, А4 або А3, олівці, фарби, пензлики.

Прикладіть долоню до паперу та обведіть олівцем – це буде стовбур дерева, а пальці – гілrи.

Домалюйте декілька гілок і листя на вашому дереві, вони мають бути великими, щоб розмістити в них слова.

У кожному листочку напишіть одну річ, яка допоможе дитині подолати важкий час. Це можуть бути особисті сильні сторони, стратегії подолання стресу, приємні події або підтримуючі люди.

Розфарбуйте дерево, як забажаєте.

Крім зазначеного можна запропонувати дітям роботу з природними матеріалами – виготовлення аплікацій. Робота з пластиліном, солоним тістом тощо сприяють зняттю напруги, агресії. Дитина заспокоюється, краще йде на контакт.

Відеотехніки з ізотерапії:

  • https://www.youtube.com/watch?v=7DuFJbvSnzg
  • https://www.youtube.com/watch?v=Ypv9WEz3tZg&t=3s
  • https://www.youtube.com/watch?v=LI9o6n2Ig4c
  • https://www.youtube.com/watch?v=U0vaURfyxGg
  • https://www.youtube.com/watch?v=y0AD8Ha9gaA
  • https://www.youtube.com/watch?v=pOciF6f01o8
  • https://www.youtube.com/watch?v=pAxo1HrD7F0
  • https://www.youtube.com/watch?v=4D0wO2b-gMs
  • https://www.youtube.com/watch?v=jG-qjzegv1g
  • https://www.youtube.com/watch?v=t1FJ2jk2gD8
  • https://www.youtube.com/watch?v=x-IjgDvyKxY

Вправи для релаксації та нормалізації самопочуття

Для дітей молодшого шкільного віку, старшого шкільного віку

1.  Вправа «Подорож на хмарі».

Учитель каже дітям: «Сядьте зручніше і заплющіть очі. Глибоко вдихніть і видихніть. Я вас запрошую у подорож на хмарі. Стрибніть на білу пухнасту хмару, схожу на гору м’яких подушок. Відчуйте, як спина і ноги зручно вмостилися на цій великій хмарній подушці. Тепер починається подорож. Хмара вільно здіймається у синє небо. У небі високо і спокійно. Нехай хмара перенесе у місце, де кожен почувається щасливим. Спробуйте уявити це місце якомога детальніше. Тепер пора повертатися до класу. Злізьте зі хмари і подякуйте їй за таку чудову подорож».

Наприкінці можна запропонувати дітям намалювати місце, де вони почуваються спокійно і щасливо.

2.  Вправа «Берег моря».

Дітям пропонують лягти на килим та заплющити очі, а вчитель розповідає тихим голосом: «Уявіть, що ви лежите на березі моря. Нікого немає поряд, тільки птахи співають, хвилі б’ються об берег і шумить вітер. Сонечко поступово пригріває, ваші ручки, ніжки, очі – все тіло розслаблене, вам добре. Не хочеться рухатися, вдалині чути шум моря: «ш-ш-ш-ш-ш…», «ш-ш-ш-ш-ш…», «ш-ш-ш- ш-ш…». Хвилі набігають одна одну, піняться, якщо випростати ноги, то можна кінчиками пальців дотягнутися до води. Під долонькою теплий м’який пісок, що просочується крізь пальці. Він зручно підтримує голову. Вам легко, спокійно, добре. Високо на головою шумить вітер: «ш-ш-ш-ш-ш…», «ш-ш-ш-ш-ш…», «ш- ш-ш-ш-ш…». Жарко. Ось тінь від дерева впала на вас, і стало прохолодно, сонечко більше не гріє так сильно. Ви потихеньку потягуєтесь, ручки, ніжки напружуються. Відкриваємо очі, лежимо, не рухаємося. Відпочили? Тепер можна вставати».

3. Вправа «Водоспад».

Учитель пропонує дітям сісти зручніше і закрити очі, два-три рази глибоко вдихнути й видихнути та розпочати гру: «Уявіть собі, що ви стоїте біля водоспаду, але це не звичайний водоспад: замість води в ньому вниз падає м’яке біле світло. Тепер уявіть себе під цим водоспадом і відчуйте, як це прекрасне біле світло пробігає по голові, тече по плечах, потилиці і допомагає їм стати м’якими і розслабленими. Біле світло стікає зі спини, і ви помічаєте, як в спині зникає напруження, а світло тече по грудях, по животу. Це дозволяє відчувати себе дуже розслаблено і приємно. Хай світло тече також по руках, по долонях, пальцях, спускається до ніг. Цей дивний водоспад із білого світла обтікає все тіло. Ви відчуваєте себе абсолютно спокійними та безтурботними, розслабленими та наповненими свіжими силами…

Тепер подякуйте цьому водоспаду світла за те, що він так чудово розслабив.

Трохи потягніться, випряміться і розплющіть очі».

Відеовправи для релаксації:

  • https://www.youtube.com/watch?v=ODR7PCYC1HA
  • https://www.youtube.com/watch?v=nx05sE3cGkg
  • https://www.youtube.com/watch?v=gHh3l-Q4Cgw
  • https://www.youtube.com/watch?v=4SZI16iUrA8
  • https://www.youtube.com/watch?v=gHh3l-Q4Cgw
  • https://www.youtube.com/watch?v=uSLWS16_Yyo
  • https://www.youtube.com/watch?v=4SZI16iUrA8

Міністерство освіти і науки України надіслало для використання в роботі методичні рекомендації для педагогічних працівників, практичних психологів, соціальних педагогів закладів освіти «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»    (лист  МОН від   04.04.2022  № 1/387222)

Для підвищення кваліфікації рекомендуємо педагогічним працівникам закладів освіти долучитися до перегляду низки онлайн-вебінарів щодо психологічної допомоги; технології консультування; терапії під час переживання втрати та відновлення психолога після роботи із учасниками освітнього процесу, які зазнали горе, організованих ДНУ «Інститут модернізації та змісту освіти» у співпраці з ГО «Ла Страда-Україна» за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ).

Також на вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіту» розміщено матеріали для використання в роботі під час воєнних дій за покликанням.

Використана література

  1. Бочкор Н. П. та ін. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період: метод, рек. – К.: МЖПЦ «Ла Стада-Україна», 2014.
  2. В. Назаревич: https://www.facebook.com/nazarevich.v.v
  3. Всеосвіта –  Національна       освітня        платформа: https://vseosvita.ua/library/vpravi-znatta-mazovoi-naprugi-130817.html
  4. Каліман Олена. Пошук резервів, або психологічний супровід дітей-переселенців із зони проведення АТО та членів їхніх сімей. Психолог дошкілля. № 11 (76). 2015.
  5. Мартиненко О. А. Як навчити вашу дитину володіти емоціями. X.: Ранок, 2009.
  6. Мартиненко О. А. Як навчити вашу дитину спілкуватися і дружити. : Ранок, 2009.
  7. Методичні рекомендації для практичних психологів: психологічна допомога особистості з посттравматичним синдромом. уклад.: І. Я. Мельничук, О. В. Цапенко. Кіровоград: Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського, 52 с.
  8. Омельченко Я., Кісарчук 3. Психологічна допомога дітям з тривожними станами. К.: Шк. світ, 2008.
  9. Подкоритова Л. О. Прийоми психологічної самодопомоги. Навчальний тренінг. Практична психологія та соціальна робота. № 12.
  10. Р. Присяжнюк. НМЦ практичної психології і соціальної роботи ІПО Університету   Грінченка: https://www.facebook.com/groups/124176988169440
  11. Телеграм-канал «Підтримай дитину»: @pidtrumaidutuny.
  12. Тренінговий центр наталії Сабліної: https://www.sablinatz.com/

Завантажити: Психологічні аспекти організації освітнього процесу в умовах воєнного/післявоєнного стану (Розмір: 359.4 KB)

Джерело: "шкільне життя"


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень