Тренінг для розвитку лідерських здібностей та творчого потенціалу у дітей
Тренінг для розвитку лідерських здібностей
та творчого потенціалу у дітей
ЗАНЯТТЯ №1
Вправа: «Знайомство»
Тренер в загальних рисах розповідає про мету тренінгу та чим буде займатись група. Учасникам пропонується намалювати малюнок за темою «Мій життєвий шлях» і підписати. Після виконання роботи учні її презентують і пояснюють зміст.
Обговорення містить самоаналіз уявлення пройденого шляху, його особливостей і досягнень. Після цього учасникам групи повідомляється, що з метою організованої діяльності необхідно розробити правила спілкування і записати їх на ватмані, який завжди буде присутнім на заняттях.
Рекомендовані такі правила:
-
КОНФІДЕНЦІЙНІСТЬ
-
ЩИРІСТЬ І ВІДВЕРТІСТЬ
-
ПОВАГА ДО ІНШОГО
-
ОБГОВОРЕННЯ ЛИШЕ ТОГО, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ В ГРУПІ В ДАНИЙ МОМЕНТ
-
АКТИВНА УЧАСТЬ (ПРИ НЕБАЖАННІ ВИСЛОВЛЮВАТИСЬ – «ПРАВИЛО ПІДНЯТОЇ РУКИ»)
-
ГОВОРИТИ ВІД ВЛАСНОГО ІМЕНІ І ПРО ВЛАСНІ ПОЧУТТЯ.
Вправа: «Побажання»
Висловлювання побажань учасників один одному на аркуші паперу, який прикріплений до стіни (або на задній стороні стільчика).
Обговорення: Що ви відчували, коли висловлювали побажання один одному? Що було важче: висловлювати побажання чи отримувати? Які виникли труднощі під час виконання завдання?
Має бути зроблений висновок про те, що побажання має відповідати інтересам співрозмовника і бути щирим.
Вправа: «Само презентація»
Кожен учасник у максимально стислий час (приблизно 5-7 хвилин) повинен визначити свої яскраві особистісні риси і оформити їх у вигляді невеличкої реклами – презентації. Аркуші не підписуються і збираються тренером. Потім кожен з учасників витягує один з аркушів і читає характеристику, намагаючись відгадати про кого йдеться.
Обговорення: Включає обмін враженнями і труднощами при складанні експрес презентації. У кінці першого заняття група обирає ритуал вітання і прощання.
ЗАНЯТТЯ №2
Вправа: «Фіксація Я»
Інструкція: Скажіть вголос «Я» (тривалість – 10 хвилин).
Спочатку завдання виконується всією групою, а потім з кожним учасником по черзі.
Обговорення: Включає висловлювання думок, почуттів, емоційної забарвленості, висловлювання щодо впевненості в собі, впливу оточення, особливостей власного характеру.
Вправа: «Яким мене сприймають оточуючі»
Інструкція: Один з учасників виходить за двері, а ми обираємо когось із нас в якості моделі, яку йому необхідно відгадати за допомогою асоціативних запитань (наприклад: «Якщо б це була тварина, то яка?» )
Обговорення: Аналізуються особливості сприйняття оточуючими особистості кожного з учасників та їх відповідальність само сприйняттю учнів.
Вправа: «Нове ім’я»
Інструкція: Ім’я, як і будь-яке інше слово, яке часто використовується, має психологічний вплив на людину. Змінюючи його (або додаючи певні характеристики) можна змінити і своє ставлення до себе та до інших. Ви можете змінити своє ім’я або додати слово – характеристику (наприклад:
сміливий Віктор).
Спробуйте визначитись, які характеристики повинні вмістити в собі це ім’я і напишіть його на аркуші, який причепіть спереду до одягу. Уявіть декілька ситуацій, пов’язаних із новим ім’ям, уявіть себе їхнім учасником, використовуючи розповідь на тему: «Як я себе почуваю з новим ім’ям? Як я спілкуюсь, маючи таке ім’я?»
Вправа: «Особливості юнацького віку»
Інструкція: За допомогою кольорових позначок на ваших стільцях об’єднайтесь в групи і отримайте відповідне завдання. Ви повинні обговорити в групі висловлювання та пояснити своє розуміння їх; спробуйте доповнити наведені висловлювання власними міркуваннями та зобразіть їх у вигляді малюнку або аплікації:
1. В юності «Я» відчуває свою здатність стати рушійною силою Всесвіту… (А. Мінегетті)
2. Юнацький вік – це пошук цілей, служінню яких могли б присвятити себе, здійснення вибору, смисл якого в тому, щоб рухатися вперед, або назад. (А. Маслоу)
3. Що посієш в юності, те пожнеш в зрілості. (Народна мудрість)
Обговорення: Виявляю та фіксую на дошці опорні висловлювання учнів, на основі яких створюється узагальнений образ юнацтва.
Висловлювання по колу: «Я дізнався…», «Я зрозумів…».
Домашнє завдання: Написати твір – роздум на тему: «Мої досягнення»
ЗАНЯТТЯ №3
Вправа: «Будинок»
Інструкція: Уявіть та опишіть себе у вигляді будинку. При аналізі самоописів зверніть увагу на зміст, форму, розмір будинків, ступінь їх зручності, комфортності, на основі чого робиться висновок про глибину знання та прийняття кожним з учнів власного «Я»
Вправа: «Розкриття троянди»
Інструкція: Займіть зручну позу, розслабтесь. Уявіть себе серед прекрасного чудового саду троянд. Одна з цих троянд ще не розквітла, тому її бутон зелений – і з краплинкою рожевого кольору в середині. Уявіть її собі і зафіксуйте цей образ у вашій уяві. Раптом квітка починає поступово розкриватися, і світу з’являються чудові, свіжі пелюстки аж поки троянда не розкривається зовсім. Відчуйте аромат, властивий лише їй, свіжій і неповторній… А тепер уявіть ту життєву силу, яка, піднімаючись від самого коріння, стала джерелом процесу розквіту цієї троянди… Ця квітка – це ви… Та ж сила, що вдихнула життя в неї, творить чудо і з вами – вона пробуджує ваші найкращі риси, найприємніші спогади та переживання, дозволяє вам розцвісти…
Обговорення: Після виконання вправи учні висловлюють власні переживання за допомогою висловлювання по колу «Я відчув…»
Вправа: «Цінність мого Я»
Інструкція: проаналізуйте запропоновані висловлювання. Виявіть сутність значення любові особистості до самої себе в наведених висловлюваннях. Які з наведених думок близькі вам? Чи пов’язана, з вашої точки зору, любов особистості до самої себе та прийняття себе? За що людина може любити себе? (Учні працюють з розрахунку: одна група учасників на кожне висловлювання, після виконання завдання група, яка працювала над першим висловлюванням презентує його групі, що працювала над другим висловлюванням, а потім – навпаки)
-
«Моє власне Я повинно бути таким самим об’єктом моєї любові, як і інша людина. Ствердження власного життя, щастя, свободи, укорінене в здатності любити, тобто в піклуванні, повазі, відповідальності та знанні. Якщо індивід може любити свідомо, він любить також і себе, якщо він любить лише інших, він взагалі не може любити…» (Е. Фромм)
2. «Людина, яка любить себе, перебуває в гармонії з усім світом, бо всю різноманітність речей вона знаходить у собі» (А. Менегетті)
Обговорення: З’ясовується специфіка осмислення учнями наведених висловлювань, виявляється значущість прийняття власного «Я» як достойного поваги, любові самим собою та іншими для переживання власної самоцінності.
ЗАНЯТТЯ №4
Вправа: «Дерево»
Інструкція: Відчуйте себе деревом, виберіть яким саме; на малюнку спробуйте уявити себе в таких ситуаціях:
- дерево у сонячну погоду
- дерево і слабкий вітерець
- дерево та сильний вітер
Обговорення: Має містити висловлювання відчуттів, переживань.
Вправа: «Програма самоствердження»
Інструкція: Дайте відповідь на питання:
- коли вибір залежить від вас?
- чи залежить ваша програма від думки батьків?
- а може ви прагнете бути схожим на ваших друзів?
Попереднє обговорення за цими питаннями має включати висновок про необхідність і значущість власного вибору у визначенні плану особистісного розвитку.
Наступний етап – створення програми за зразком:
ЕТАПИ:
-
Сфери самоствердження
-
Я в спілкуванні
-
Я – особисте
-
Мої позитивні риси
-
Мої недоліки
-
Мої цілі
-
Мої досягнення
-
Самоствердження у д-сті
-
У навчанні
-
У родині
-
Друзі
-
Дозвілля
Складаючи дану програму, дотримуйтесь таких правил:
-
Чітко уявіть власні цілі
-
Визначте, за якими ознаками ви будите констатувати успіх
-
Слова не повинні розходитись з ділом
-
Отримайте задоволення від свого розвитку
Дані правила фіксуються учнями. При необхідності програма завершується вдома. До того ж повинен бути схематичний варіант програми, який учень може використовувати як щоденник для фіксації результатів.
ЗАНЯТТЯ №5
Вправа: «Лист з майбутнього»
Інструкція: Уявіть, що вже пройшло багато часу з того моменту, коли ви закінчили школу, інститут, влаштувалися на роботу. У вас багато турбот і ви стали іншою людиною. Уявіть себе у майбутньому, років через 15 – 20, і напишіть собі листа. Нагадайте собі про те, що ви вже могли забути, якими були і що любили, як проводили вільний час, які протиріччя у ваших поглядах були.
Обговорення: має містити висловлювання про відчуття плинності часу, необхідності цінувати кожну мить свого життя, відчувати час.
Вправа «Два стільці»
Інструкція: сядьте на перший стілець і в ролі «нападаючого» звинувачуйте себе в невиконанні запланованого. Запишіть звинувачення.
Потім пересядьте на другий стілець і в ролі «захисника» спробуйте виправдати себе. Запишіть виправдання.
Після цього спробуйте знайти компроміс між «нападником» і «захисником». Прагніть об’єктивно проаналізувати ситуацію і знайти конструктивне рішення.
Висловлюється кожен з учасників на двох стільцях, а компроміс записують самостійно.
Обговорення: що дає нам самозвинувачення і виправдання? В яких випадках вони є корисними для особистості, а коли можуть зашкодити? Яким має бути компроміс між ними?